Wednesday 7 December 2011

Gerak Hati


Gerak Hati atau Naluri Hati adalah satu perasaan seolah-olah kita dapat jangkakan atau rasai apa yang akan berlaku atau sedang berlaku di luar pengetahuan kita. Seringkali kita dengar orang berkata
     “Naluri hati saya berkata ada sesuatu yang tidak baik akan berlaku”   atau
     “gerak hati saya berkata untuk memilih A dan saya yakin dengan gerak hati saya”
Gerak Hati atau Naluri Hati akan datang secara semula jadi tanpa ada dorongan dari sesiapapun, tanpa di paksa dan tanpa kerelaan. Ia datang dalam 2 bentuk, positive atau negative, baik atau buruk . Ia sering kali datang apabila kita berada di dalam persimpangan untuk membuat pilihan atau muncul secara tiba-tiba.   
Alhamdulilah jika Gerak Hati atau Naluri Hati datang dalam bentuk positive dan baik. Akan tetapi kebiasaannya jika datang dalam bentuk seperti ini ia tidak meninggalkan kesan yang mendalam pada jiwa kita.. Ia akan terus berlalu tanpa kita kesah dan tanpa kita hargainya.. 
Tetapi jika Gerak Hati atau Naluri Hati itu datang dalam bentuk negative dan buruk ia akan meninggalkan kesan pada jiwa kita, merubah mood kehidupan kita, dan kadang-kala mengubah kepercayaan, keyakinan, keikhlasan yang subur selama ini.
Gerak Hati atau Naluri Hati yang berlebihan akan mendatangkan mudharat pada diri sendiri dan orang di sekeliling kita. Kemungkinan ia juga adalah godaan syaitan untuk menyesatkan cucu cicit Adam dan memporak perandakan keadaan sekeliling. Oleh itu pelajarilah untuk menangani dan mengawal kehadiran nya.
Setiap ciptaan Allah pasti ada hikmahnya yang tersembunyi yang tidak dapat kita ketahui sebelum kita merasainya. Sesungguhnya Gerak Hati atau Naluri Hati yang Allah kurniakan pada kita ada sebabnya yang kita sendiri tidak pasti dan tidak tahu untuk mentafsirkan nya... 
Kadangkala Gerak Hati atau Naluri Hati itu benar dan kadangkala ia cuma ilusi...



MawarPutih 
7 Dec 2011 /6.08pm

No comments:

Post a Comment