Sunday 19 February 2012

Thousand Corner : Day 1 & Day 2

Sebut je "Thousand Corner", semua bikers mesti tahu.. ada yang tak tahu?? hisshhh mana mungkin. Thousand corner tu terletak di utara Thailand.


Mission kali ini untuk menggolekkan tayar di thousand corner bersama pillion dan menjejakkan kaki di Laos & Myanmar.
Kata orang tidak sesuai bawak pillion memandangkan corner yang sangat mencabar. So kitorang yakin bersama pillion bukanlah masalah sebenar. (saya sangat setuju, kalau tak compem ai kena tinggal.. hoho) Semangat dan kecekapan rider serta keizinan Allah perjalanan bersama pillion pasti boleh.. yeaahh malaysia bolehh!!
perjalanan mengambil masa 10 hari bermula dari 3 feb 2012 sehingga 12 feb 2012. Perjalanan pergi balik lebih kurang 5000km. Confirm balik je moto kena services.

Perjalanan kali ini bersama 5 bijik motor. Hayabusa, 2 GTR, Kawa Z1000SX, Kawa Z750.
                               Suzuki Hayabusa                         Kawasaki Z1000SX
                                  Tasya&Lala                             Imam&KakRahmah
                           Kawasaki GTR                                   Kawasaki Z750
                           PakWan&KakIda                                AbgMat&KakAni
Kawasaki GTR-Safri&Sue
Day 1 : 3 Feb 2012 
Perjalanan dari KL - Hat Yai. 537km.
Tayar golek bermula dari R&R Rawang jam 1.00am bersama 4 biji moto sahaja, sebijik lagi moto akan bertolak pada hari esok. Sebelum memulakan perjalanan, salah sorang kami panggil Imam, akan membacakan doa supaya perjalanan ini selamat pergi dan balik, Ameennn... Perjalanan dipagi hari yang sangat santai dengan kelajuan average 160km. Segarnya angin sepoi2 di pagi hari.. Seperti biasa check point di Simpang Pulai untuk isi minyak dan perjalanan di teruskan.. mata saya sangat pengantuk, mungkin sbb di siang harinya sangat bz menyiapkan kerja opis yg akan di tinggalkan lama.. (thanks yee opismate yang mengambil alih tugas saya... heheh). Next check pont Juru dan terus cari kedai makan sbb ramai jugak yg mengantuk rupanya..

Sebelum sampai  Changloon kami ditahan JPJ, abang JPJ siap interbiu suami kerja apa, berapa rege moto, tak sakit pinggang ker.. Hishhhh abang JPJ nih, kaget ai taww... Jam 6 am berenti solat subuh dekat Changloon. Dapatlah juga saya melelapkan mata setengah jam di tepian longkang.. ahaks!!
Selesai proses insuran di Changloon terus ke Imigresen Malaysia dan masuk sempadan Thailand. Di imigrasen Thailand ada problem pulaaaak.. jeng jeng jengggg..
geran moto safri&sue (ahakss tuan tanahh..) takde copy di sebelah belakang rupanya.. mengambil masa juga untuk meyakinkan imigresen siam, saya redho je, kalau x dapat masuk siam, balik jelah KL, huhu.. Tapi lastnya dapat juga masuk siam dengan warning dan muka masam imigresen siam tu.. (datang bulan kot dia... hahahahak)
Sampai Hatyai terus breakfast berat, nasi goreng sotong + tomyam terbaekkkk, takde gambar nanti korang terliorr.. Check in hotel kos 500bat sahaja.. Sampai hotel terus cari bantal peluk.. babai nak titon.. Jam 4 petang baru bangun dan semua kelaparan.. Jom makan lagii.. Di Hatyai adalah hari utk kitorang huhu-haha-hihi sebelum melalui perjalanan jauh. Kita enjoooyyy duluu!!

Day 2 : 4 Feb 2012 
Perjalanan dari Hat Yai - Cha Am 775km. (Total : 1,312km)
Sementara tunggu AbgMat&KakAni titon yang baru sampai ke Hatyai, kitorang pusing2 di Hatyai sambil menghirup udara pagi Hatyai,
lihatlah aksi2 mereka bila merempet di Hatyai.. tapi gambar tuantanah kena snap sendiri di side mirror.. hehehe sian kiter.
Imam & Kak Rahmah segak bergaya tapi spoiled lah Kak Rahmah pakai selipa jepun.. hehe
Tasya & Lala atas tip top safety terjamin, bawah.. hancur. Kata mereka "moto untuk ke pasar je.."
Pak Wan & Kak Ida, loving couple.. steady je couple nih
Safri & Sue syok sendiri, sbb tu tangkap gambar sendiri

Kami bertolak ke Cha Am jam 1.00pm, seperti biasa Imam akan membaca doa.. Dari Hatyai akan melalui Nakhon Si Thammarat, Surat Thani, Chumphon, Prachuap Khiri Khan & Phetchaburi.. tergeliat lidah nak sebut mulanya, tapi bila dah banyak kali dok baca di sign board, rasa syok pula nak nyebutnya lagi.. 
Dibawah ni salah satu stesyen minyak yang kitorang berenti rehat sambil makan bua2an.
Kami meneruskan perjalanan dengan semangat yang membuak2 huhu..Sebelum sampai Chumphon jalan rayanya tak rata, melompat2 sukar di elak dan tak boleh speed laju.. Pillion asyik kena betulkan kedudukan.. kesian rider ai.. takpe nanti ai kecikkan skit badan yekk.. Sampai Chumphon jam 7pm, berhenti makan dan solat. Banyak gerai muslim disitu, sup dagingnya ummppp!! sangat sedap. Yang istimewanya disini, diatas meja disediakan berbagai2 jenis ulam-ulaman dan air kosong.. (cari punya cari takde le pulak pic ulam2an.. rasa mcm ada snap gambar). dan yang pentingnya ianya Freeee!! 
Selepas solat magrib jamak, kami meneruskan perjalanan ke Cha Am.. Rupanya jauh sungguh Cha Am nih.. jam 12 malam baru sampai Cha Am.. Banyak hotel full. Kesian Lala yang kehulu ke hilir tanya hotel.. Last2 dapat jugaklah kami bermalam di hotel dengan kos cuma 500bath (kalau x silap). Masuk je bilik terus titon, jangan tunggu2 lagi esok tayar golek jam 5 pagi.. Babai good night. ZZzzzzzzZzzzz


tunggu episod seterusnya.. pengembaraan yg semakin mencabar di jalan lurus.. jeng jeng jenggg..
Babai..


            Mawar putih
-akulah pembonceng tegar-
           19 Feb 2012







4 comments:

  1. Salam, saya merancang ke 1000 corners pada awal tahun hadapan, harap anda dapat berkongsi informasi dengan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semuanya yg tertulis di blog..
      semoga selamat pergi dan balik

      Delete
  2. Pn Mawar, saya amat tertarik dengan tulisan Puan, ikhlas dan bersahaja. Perjalanan yang Puan lalui bersama suami dan rakan-rakan terasa seronok dan santai. Hilang rasa penat apabila membacanya. Satu pengalaman yang amat menarik hati saya untuk terus membaca hasil nukilan puan.syabas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasihhhh kerana sudi membaca... tulisan saya adalah diri saya.. selamat membaca yaa.. Thank you thank you thank you
      :-)

      Delete