Thursday 23 February 2012

Thousand Corner : Day 4

Day 4 : 6 Feb 2011
Perjalanan dari Lamphang - Chiang Mai  - Pai 233km. (Total : 2,322km) 
Di sebabkan perjalanan semalam sangat memenatkan, hari ini kami rest lebih skit. Jam 7.30 pagi breakfast di hotel hanya makan roti dan minum kopi sahaja. yang lain-lain tidak di jamin ke"halal"lannya, boleh lahhh janji lapik perut, lepas ni tak tahu bila akan dapat makan lagi..
Cuaca pagi disini terasa sejukkkk. Jam 8.30 semua telah berkumpul dan bersiap2 utk gerak ke Chiang Mai lebih kurang 100km. Yang ada tong, sumbat je bag dalam tong.. Seperti biasa juga Imam membacakan doa perjalanan dan doa tolak bala,.. Gambar kat bawah ni suasana preparation sebelum tayar golek. Aiiii!! sempat teguk air mineral tu banngg. Sambil baca doa sambil tengok peta yek Cik Lala kita.. Terbaeekkkk!!!!! 


Kali ini ride dalam keadaan santai & relex, mungkin sbb baru perasan jalan raya di Siam ni nampak mcm berkilat dan licin. Di trafic light rider saya cuba gesel2 kaki ke jln raya, wahhh memang licin katanya.. Lepas tu terus tak berani nak bawak laju.. jadinya kami sentiasa di belakang.. 
Takpeee bagi penghormatan pada yang tua... yang muda kena hormati yang tua.. kaaannn??. Perjalanan melalui Lamphang, Lamphun, Chiang Mai. Sambil2 menyantai di seat belakang sempat jugak lah saya snap beberapa gambar.. Di simpang 4 menghala ke Chiang Mai ada tugu besar berwana putih.. Tak tahu le pulak apa ke benda nya tu, nampak pelik & unit. Di Thailand nih setiap kali sampai di daerah akan ada pintu gerbang besar "Well come to Lamphun", okeylah kannn? At least kita tahu kita dah sampai Lamphun. 
Hari ni rasanya semua orang bersemangat dan ceria. Mana taknya dah nak sampai ke destinasi.  Hip..hip.. Horeyy!!! Tiba2 nampak sign board "Chiang Mai" fuh rasa macam tak caya le pulak dah nak sampai Chiang Mai. Kalau lihat balik map, mak aiii!!! jauhnye.. Kami berhenti untuk snap gambar di sign board yang tertulis "Chiang Mai".. Hishhh dah macam datang dari ulu mana le pulak yekkk.. mesti orang siam pun pelik tengok kami nie... ada aku kesah??. (Aiseymenn!! gambar AbgMat & KakAni je yang takde..)
 Perjalanan di teruskan dengan hati yang berbunga2. Sempat jugak snap gambo atas moto. Gambar kami jelah yang tak deee... Hamboi hamboooiiii... santai sungguh yekk.. Segak bergaya si penunggang & pembonceng Busa.. Pakwan &KakIda juara sticker, tu belum tampal sticket thousand corner.. Imam & KakRahmah kelihatan muda 10 tahun bila beraksi di jalanan.. AbgMat & KakAni, cool jeee.. tapi sekali dia pecut, zaaassss berdesup... sedut asap jelah kitaaaa..
Dalam perjalanan ke Chiang Mai kami singgah "Thai Elephant Conversation Center", kalau tak salah saya terletak di Lamphun, alang2 dah lalu tempat tu kan singgah jelah.. lagipun hari ni kami ride santai2 je. Tiket masuk taklah mahal.. murah je 150 bat sorang. Best jugak tengok show gajah.. Gajah pun pandai lukis.. kucing pandai lukis?? cakar kerusi pandailah.. hehehehe. Lukisan gajah di jual dari harga 250bat sampai 2000 bat.. hishhh mahal jugak yekk.. idok le lawa sangat pun lukisannya, layaknya seperti budak sekolah tadika je.. Kat sini ada juga jual tshir, rata2 gambar gajah sahaja.. Tiada siapa pun yg membeli tshirt, simpan space nak beli-belah kat chiangmai, Pai  & golden triangle hagaknyeee...
Kami habiskan masa hampir 2 jam disitu. Selepas puas bergambar dgn gajah kami meneruskan perjalanan ke Chiang Mai. Kami sampai di pinggiran Chiang Mai dalam jam 12.00. Singgah di stesyen minyak untuk toilet, dan Tasya&Lala tengok peta, nak cari masjid terdekat. Masjid telah ditemui dlm google map, vrooomm terus ke masjid, Kebetulan sampai je masjid telah masuk waktu zohor,ada yang sembahyang dulu ada yang makan dulu. Berhampiran dengan masjid rata2 banyak kedai makan muslim, saya makan ketiaw sup.. Ya Allah sedapnya rasa macam Vietnamese Beef Noodle Soup di Secret Recipe (nanti kite pergi lagi ini restoran yekk..). Sampai licin makan tak berbaki langsung. Lazaaattttt... mabeless!!!
 Perut sudah kenyang, tenanga sudah charge penuh, apa lagi jommm kita ke thousand corner. Gedebak- gedebuk solat, makann, toilet, sembang2, tayar golek jam 5 petang. Perjalanan ke Pai dari Chiang Mai dalam 120km. dekat je tetapi mengambil masa agak lama kata orang. Dari hasil penyelidikan di bloger2 rata2 mengatakan perjalanan dari Mae Teang - Pai - Mae Hong Son paling challenging. itu yang membuatkan hati ku agak tidak keruan bila nak naik ke Pai petang2 gini.. risau dohh, anak kecik2 lagi di rumah.. kang apa2 jadi.. Hishhh mintak di jauhkan. Sepanjang perjalanan tidak putus2 minta pada Allah swt supaya perjalanan ini di jauhi dari bencana. Dari Chiang Mai ke simpang Mae Teang dalam 20km. Start je masuk simpang di Mae Taeng, jalan sudah mula corner2, pemandangan memang menarik, ada rumah2 kampung.. pokok kiri dan kanan. Kami melayan corner dengan berhati2 di ketuai oleh Tasya& Lala. Corner masih biasa2 aje.. Sampai 1 tempat tulis sharp curves, kami berhenti utk bergambar dan memakai walkie talkie.. Lihatlah aksi2 remaja lebihan usia nih.. hehehe sportinglah dorang nih, walaupun ada yg dah bercucu..
 

Dah puas meremajakan diri dengan bergambar berbagai2 aksi, kami meneruskan perjalanan.. walaweyy, corner mula agak challenging, ada corner U tajam, corner S tajam, corner Ladam Kuda, Corner S menurun bukit yang curam.. blind corner.. hishhh.. best jugak ekk.. 
Kelajuan average 60-70km (jangan gelak!! 2nd time pergi nanti kita up lagi..). Jalan semuanya curve, tiada yang lurus. Tapi yang kelakarnya penduduk tempatan selamba je naik moto cup siap bawak baby lagi, hehehehehehe.. Ate! mana nak buatnyee,, dah itu laluan harian mereka.. kaannn?? Hagaknye dorang tu ketawa terbahak2 bila tengok kita siap fullface bagai.. Adoyaiii.. Len kali datang sini kita pakai helmet jepun & selipa jepun jelah.. 
Bila dah dekat sampai Pai jalan sudah kurang curve.. Ehh ada road block pulak.. polis siam nih baik2 belaka, senyum je..  
Kami sampai Pai sudah hampir senja. mencari2 pulak masjid, dalam google map tak jumpa... Haishhh.. camana nih.. cari pulak dlm GPS, nasib baik ada.. dah dapat lokasi masjid baru cari hotel berhampiran, alamak semua yg tanya penuh, kalau adapun tak cukup 5 bilik.. Akhir sekali jumpa juga "rumah tumpangan" heheheh tapi x de aircond.. Mulanya rasa apa barang aircond pun tarak ka??? Rupanya sini malam memang sejuk sampai ke tulang sum-sum.. grrrrrrrrr.grrrrr.grrrr. Masuk bilik mandi terus pergi makan.. jalan kaki je.. Wahhh! happening nya malam disini, paling banyak jual tshirt, murah pulak tuh.. Kat sini banyak gerai2 muslim food. Kami makan mee apa entah namanya. saya suka, sedappppp.. 
 Perut kenyang, balik bilik terus titooonn. Grrrrrrrrr.. sejuknye!! 2 lapis toto tebalpun masih terasa sejuk.. Babaiiii.. Good nite.. Esok nak amik sijil pulakkkk.... ZZZZZzzzZZZzzZZzZZzzz





                                           Mawar Putih
-akulah pembonceng yang paling muda, ehhh bukanlah.. lala lah yg termuda-
                                          23 Feb 2012

No comments:

Post a Comment