Monday 8 October 2012

Part 1 - Thousand corner : KL - Chiang Mai in one Day

Day 1 (29 Sept 2012) - KL-Chiang Mai - Chiang Rai - Mae Sai - Golden Triangle - Chiang Mai

Kami 4 couple telah merancang perjalanan ini sejak sekian lama, dari bulan March lagi. Kami terdiri dari Sham & Izan , Safri & Sue , KJ & Sona , Zul & Zack

Kami merancang untuk mengira corner di Thousand Corner, hehehehe Acah je. Kami yang happy-go-lucky memulakan perjalanan denga Air Asia (malu wooo kalau bikers lain tahu.. hehehe) ke Chiang Mai Thailand.. jalan pintas untuk ke Thousand Corner. Tak sanggup dah weh nak lalu segenting kera lagi.. Tobat. 
Flight jam 6.55 am. Subuh2 lagi dah sampai LCCT. Agak kelam kabut juga masa nak check in barang sbb helmet tak boleh hand luggage, ada yg sumbat-sumbat helmet dalam bag, ada yang rapping helmet, tapi Abg Zul & Zack selamba je bawak helmet, tak kena tahan pun dengan kastam. Jampi apa yg dorang pakai nih.. Hebatt.




Sesampai je di Chiang Mai jam 8.40 am waktu Siam. Kami di sambut oleh Hub Travel, tour agent yang akan membawa kami terus ke Golden Triangle. Di beritahu perjalanan mengambil masa 3-4 jam. Mak aii. lamanye.. good time utk tidorlah sbb mlm tadi x cukup tidor. 

 Tengok bagasi kami.. Wow! kome nak duduk sini sebulan ker??
Kami menaiki van yang sangat sangat selesa. (sbb diriku & suamiku dapat duduk belakang sekali, berdua-duan tanpa gangguan. boleh tidor baring wa cakap luu..)

 Dalam perjalanan singgah sebentar di Hot Spring di Chiang Rai. Pancutan air panasnya sangat tinggi. Kat sini banyak jual barang2 silver. Cantik2 jugak.

Kami tak lama pun disini, sbb nak kejar masa. Tapi bergambar sakan dengan berbagai2 aksi tu sempat jugak.. heheheh
Hamboi-hamboi hakak kita ni, bukan main posing nye yek.
Cik abang dengan gaya macho & keunggulan

Kat bawah ni gambar Kak Izan & Abg Sham dan KJ & Sona.
 
Yang bawah ni pulak AbgZul & Zack dan suamiku & diriku
 Olalaaa.. dah puas bergambar, jom kita teruskan perjalanan ke Mae Sai & Golden Triangle. 

Se sampai je Mae Sai, terus cari kedai makan muslim, lapar gile. Kami sampai Mae Sai jam 1.30 pm waktu siam bermakna jam 2.30 pm waktu meleysia.

Kami makan nasi goreng seafood dan tomyam. Sedap giler..
Di kedai makan, kami terjumpa gang motosikal dari Malaysia, yang di ketuai oleh Wazi (sorry ye kalau salah ejaan namamu ituw). Kenalan AbgZul dan juga merupakan jiran Kak Izan.. Betapa kecilnye dunia ini.

Mae Sai ini adalah sempadan Thailand & Myanmar. Kami tak cross Myanmar, sebab kesuntukan masa. Di bawah ni gambar pintu sempadan ke Myanmar. Di sebelah Myanmar sana nama tempatnya Tachilek.

 Di Mae Sai kami diberi masa 30 minit utk shopping-mopping. kat bawah ni salah satu kedai yg jual tshirt, harga tshirt dalam 120 baht je.
 Sona sempat juga beli ayam goreng, halal lagi toyiban.

Dari Mae Sai ke Golden Triangle dalam setengah jam. Kat golden triangle kami tak cross Laos. Shopping-mopping je kat situ dan bergambar seperti model.. Perasan model dorang ni semua.. (terutama haku lah tu..)

Gambar bersama pasangan di tugu golden triangle. Macam baru kawin kome ni yek, semuanya peluk2.... heheh
Dah puas bergambar dan bershopping kami ke OPIUM MUSEUM. dekat je jalan kaki je. 
Rupanya penjual tiket kat Opium Museum ni adik Maya Karim.. Hehehe ada ulat bulu naik daunnn lalalalal.. Balik rumah check dia kakIzan.. kasi check pakai scanning machine.. hehehe. Gurau je, jangan marah ye kakakku n abangku.


Dengan membeli tiket masuk kami dapat poskad dan boleh terus pos, ada pos box disitu. Kami yang fonfuan merangkap ibu mithali dengan hati yang tulus iklas lagi suci telah mengirim khabar berita kepada anak2 kami dirumah dengan mengirim poskad... Emm baikkan kami nih.. hoho
Dah settle mengepos kad sambil menitiskan air mata kerinduan (muahahahaha)...  kami pun terus menarik suami2 kami untuk menyelamatkan adik Maya Karim, hak hak hak.. OPIUM ni adalah sejenis dadah yang terhasil dari pokok bunga yang bernama poppy. Inilah pokoknya
  Ini pulak flow pemprosesan dadah Opium. 
Ini cara orang hisap Opium. 
Ini pulak bila dah "high" lepas kena Opium.. muahahaha jgn marah ye abg zul
Apa nie??.. apa yang Zack & Abg Zul cuba lakukan?? Sabar-sabar, jgn di apa2kan Zack. 

Dalam jam 4 petang kami terus bergerak dari golden triangle menuju ke Chiang Mai semula. Hampir jam 8 mlm kami sampai hotel Royal Lanna yang terletak betoi2 di night baza..  Fuyoooo bestnya. badan penat pun terus jadi semangat bila van menyusuri night baza yg menggamit2 diriku.. hati nulariku berkata.. "syurga syurga.." heheheh kaki shopping rupanya haku nih.. Harga bilik 1200baht semalam. Dapat kunci terus naik bilik buat apa yg patut dan turun semula utk dinner.


senyuman minah bawah ni cuba menggambarkan hatinya yg melonjak2 nak ke night bazar.. sabo yeee. kawan2 belum turun lagi.

Kami makan malam di restoran BABYLONIAN, tapi services nya kurang menarik. Tak berapa paham cakap English. kita mintak tomyam bowl besar utk makan 8 orang, dia bagi tomyam bowl kecik layak makan sorang.. So not recommended lah restoran nih. Harga boleh tahan mahalnye. 
Tapi tempat duduk restoran nih bestt.. kami boleh bersila n melunjur kaki.. tapi jaga2 sapa ada cekam, kang ada bauuu .. heheheh
 Lepas makan, apa lagii. Masat time.. 2 jam masat, hambik kau. baru 300baht je.
Abis masat tengok semua gerai dah tutup.. uwaaa. padan muka haku.. Apa lagi terus balik Hotel jelah.. mata pun dah ngantuk sangat. esok kami nak menjelajah ke Pai dengan moto sewa.. Bersantai2 sambil melayan corner.. Besttnya.. Ku bayangkan Pai sejukk.. Honeymoon.. Yeahhh..



Babai. Tunggu sambungan nya yee..

Mawar Putih - "i love you suamiku" (sambil menjeling ke arahnya dan ohh kuatnya abang mendengkor)

9 okt 2012 12:05am



 +

No comments:

Post a Comment